Mým slovem...

24.10.2011 08:19

Tento článek rozvířil celou řadu emocí a názorů. Protože se nám v knize návštěv začala hromadit diskuze o napsané reportáži, dala jsem ostatním možnost, aby se během necelého měsíce vyjádřili v diskuzi. Není totiž nad to, když člověk vidí a připustí i jiný úhel pohledu, než má sám.
Ohlasy na článek byly víceméně kladné. Ozývalo se mi spousty lidí i přes chat a chválilo, jak je článek poutavě napsaný, jak se díky písmenkům opět vrátili v myšlenkách na akci. A i ten, který tam nebyl, litoval po přečtení, že se nezúčastnil. Ozývali se mi dokonce lidé, kteří tam i akčnili a v písmenkách se poznali a byli nadšeni, že jsem je popsala a rádi si přečetli o tom, jakýma očima jsem je viděla já.
Ale každá mince má dvě strany. Takže se našlo i pár nespokojených lidí, kteří převážně v diskuzi dali najevo svůj názor. Připomínky všeobecného typu, že je něco špatně a že je to celé nějaké divné a že z toho vyznívá, že jsem povýšená, neberu. Platí na mě pádné argumenty, nad kterými se člověk zamyslí a uzná, že na tom je něco pravdy
Abych to nějakým způsobem shrnula. Uznávám, že byla chyba psát reportáž se jmény a nicky. I uvedení nicků, které jsou profláklé, je průšvih. Tuto chybu přijímám a jsem z ní poučena pro příště. Dále co se týká autorizace článku... pokud budu o někom psát adresně, že by se dotyčný člověk mohl v písmenkách poznat, je pro příště jasné, že text půjde na schválení. Ani toto nezpochybňuji. Jsem v této oblasti nováček, tak mě ani nenapadlo, že by se toto dělalo. Budiž mi to poučením.
Vycházela jsem však z reportáží, o kterých jsem se dočetla na elefernu a na sluneční tvrzi. Podpořená tím, jak to dělají jinde, kde jistě nejsou nováčci, jsem se nechala inspirovat.

Další názory, které v diskuzi zazněly, měly i určitou hloubku a donutily mě svým způsobem přemýšlet nad tím, jak to vidí jiní. Jedni namítali, že to byl klasický BDSM sraz a že lidem přítomným na akci dali důvěru v tom, že když budou akčnit, že jejich počínání zůstane za zdmi srazu. Pokud se bude veřejně šířit to, co se na srazu dělo, lidé ztratí důvěru a přestanou si na akci hrát. Upozorňovali na ohrožení jejich soukromí.
Druhá skupinka v diskuzi oponovala tím, že akce byla veřejná, mohl se na ni zaregistrovat kdokoli a že v podstatě nevidí problém v neadresném označení aktérů. Jak napsal jeden človíček, na akci bylo připuštěno více či méně vanilkových fandů FF, jejichž přítomnost a následné "rozkecávání" mimo okruh tzv. komunity vnímá jako větší problém, než nyní už neadresnou reportáž na webu, kam v podstatě nikdo mimo znalých nezabrousí. Dokonce zazněl názor, že pokud ten který člověk jde na takovýto veřejný sraz, kde nikdo nikoho k ačnění nenutí, nemůže pak vyžadovat absolutní soukromí. Stejně tak, jako se nemohl v gotice člověk zamknout, nemůže kdokoliv komukoliv něco zakazovat (s výjimkou identity). Aby se člověk nebál o své soukromí, existují VIP akce. Přispěvatel uvedl, že je zde hysterie u neadresné reportáže, přestože zmíněným nevadí, že se předvedli stovce lidí, které ani všechny neznali. Těžko soudit, kde je pravda, nechť si každý udělá obrázek sám.

Musím uvést, že svým způsobem chápu obě strany. Dle mého názoru soudím, že pokud v textech nebudou jména a nicky, budou jen aktéři srazu vědět o tom, kdo tam kde akčnil a že tenhle pán který plácal tuhle slečnu je ten a ten. Ostatní, co se srazu nezúčastní, nemohou dle krátkého popisu poznat, jestli je řeč zrovna o Petrovi, Tomášovi, Katce či Martině. Jen konkrétní uchazeč, který dostal důvěru akčnících bude vědět, o koho se v textu jedná. A pokud dostal důvěru na akci, nevidím nic zlého na tom, že si o tom ještě přečte, když tam v podstatě byl. A nezainteresovaný člověk pozná stejně prd. Souhlasím tedy, že detailní popis by uveden být neměl, ale abych mohla psát o svých konkrétních pocitech, je více než nutné uvést alespoň ve zkratce i to, co bylo spouštěčem těchto mých pocitů. Na druhou stranu, tak jako aktéři srazu můžou celé dění vyžvanit svým kamarádům, což je mnohdy horší, tady si mohou přečíst jen nekonkrétní dění a moje pocity. Jeden příklad za všechny: Ještě než jsem pronikla na nějaký první sraz, výše zmiňovaná Jana na mě při prvním setkání mezi akčněním vychrlila, co kde kdo s kým na akcích dělal. Neznalá poměrů a všech těch jmen a nicků, mě toto povídání stejně nic nepřineslo, ale... jak praví přísloví: „Kdo jsi bez viny, hoď první kamenem...“.

Co napsat závěrem? Snad jen to, že tisíc lidí = tisíc chutí a není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. Každý má právo na názor a jak bylo v dikuzi, názor se člověk od člověka liší. Budiž mi tedy pro příště poučením to, že se nemají uvádět ani nicky a detailně popisovat situace, bez schválení aktérů. Ostatní neadresné obecné psaní nevnímám jako prvotní ohrožení kohokoliv.
Tímto toto téma uzavírám, stejně se poslední dny točilo v bludném kruhu a nikdo nic nového nevymyslel a já se od této chvíle odmítám na téma FF srazu vyjadřovat, neb vše podstatné bylo řečeno :-)

LatexVal